Ystävyyskoulu Unkarissa

Baktáy Ervin Gimnázium

Talvella 1995-1996 saimme ystävyyskoulun Unkarista.  Koulu nimi on kokonaisuudessaan Baktáy Ervin Gimnázium és Vízugyi Szakközépiskola ja koulu sijaitsee noin 25 km Budapestista etelään Tonavan varrella.  Vuosien mittaan olemme pitäneet tiiviisti yhteyttä sähköpostin välityksellä ja vierailemalla toistemme luona vuorovuosittain.

Olemme työskennelleet kahden vuoden jaksoissa siten, että olemme aina kahdeksi vuodeksi kerrallaan muodostaneet projektiryhmän, noin 12-15 oppilasta ja kaksi opettajaa, sekä valinneet työskentelyteeman.  Aloitimme UNESCON maailmanperintöohjelman tutkimisella ja tutustumisella maittemme maailmanperintökohteisiin.  Seuraava teema oli paikallinen historia ja kulttuuri.  Olemme työskennelleet myös suvaitsevaisuusteeman kimpussa.  Olemme tutkineet maittemme pakolais- ja vähemmistöpolitiikkaa.

Kevään 2003 Unkarin-vierailumme aikana sovimme taas uudesta teemasta.  Aiomme selvitellä paikallishallinnon rakennetta ja kotikuntiemme palveluja, mitä ja millaisia palveluja kunnan asukkaat saavat ilmaiseksi ja mistä he joutuvat maksamaan ja kuinka paljon.  Tutkimme myös kuntalaisten, opiskelijoiden itsensäkin, mahdollisuuksia vaikuttaa kotikuntansa asioihin.  Tästäkin teemasta löytyy lisää aineistoa oheisista linkeistä.

Syksyllä 2005 sovimme jälleen uudesta teemasta: Joki, siunaus vai kirous? Eli kun sekä Dunaharasztin että Iin historiaa ja nykyelämää leimaa voimakkaasta joki, Tonava ja Iijoki, niin päätimme hieman tutkia toistemme jokien vaikutusta paikkakunnalla, joen vaikutusta elinkeinoihin, ihmisten arkielämään ja maisemaankin.  Tämän teeman merkeissä saamme syyskuun 2006 viimeisellä viikolla vieraita Unkarista ja matkustimme itse huhti-toukokuussa Unkariin vastavierailulle.

Kevään 2007 vierailulla Unkarissa sovimme alustavasti yhteistyöstä Itävaltalaisen ja slovenialaisen koulun kanssa ja yhteisestä Comenius-hakemuksesta. Saimme Unkarista vierailijoita syykuussa 2008 ja samalla Comenius-hankkeen toteutuminen varmistui .

Vuosina 2008-2010 olemme työskennelleet yhdessä Comenius-hankkeemme European Own Place kimpussa.. Comenius-hankkeen jälkeen olemme vierailleet vuorovuosin toistemme kouluissa ja osallistuneet vierailujen aikana järjestettyihin work-shopeihin. Toukokuussa 2012 vierailimme pienen ryhmän kanssa Dunaharasztissa ja tutustuimme opiskelijoihin ja opettajiin mm. Serbiasta, Sloveniasta, Puolasta ja Tsekistä.

Helmikuussa 2013 saimme jälleen vieraaksemme opiskelijaryhmän ja opettajan Dunaharsztista. Viikon aikana kävimme ekskursiolla Torniossa ja Kemissä, meillä oli vastaanotto Tornion kaupungintalolla, vierailu Aineen taidemuseossa ja kävimme tutustumassa Lumilinnaan ja sen lumiveistoksiin, ja vähän shoppailemassakin. Valmistimme kahden päivän mittaisen workshopin aikana koulun pihalle lumiveistoksen ”Ystävyyden muuri”. Suomen talvi näytti vieraillemme parhaat puolensa, oli kaunista mutta kylmää. Koululla vieraat tutustuivat suomalaiseen koulunkäyntiin.

Keväällä 2014 oli meidän vuoromme vierailla Unkarissa ja unkarilaisten vastavisiitti meille oli vuorossa jo keväällä 2015. Keväällä 2016 vietettiin ystävyyskoulutoiminnan 20-vuotisjuhlia näyttävästi Iin lukion vanhojen tanssien yhteydessä. Opiskelijoiden tekemän koonnin 20 vuotta kestäneestä yhteistyöstä voit katsoa oheisesta linkistä Viimeisen vierailumme Unkariin tapahtui keväällä 2019 ja unkarilaiset ehtivät vierailla luonamme helmikuussa 2020, juuri ennen koronapandemian alkua. Tällä hetkellä valmistelemme vierailua Unkariin huhtikuussa 2022.